تحلیل شخصیت متزلزل شاه ویژگی‌ بارز «معمای شاه» است
نوشته شده توسط : مجید
*داستان اصلی «معمای شاه» در چه خصوصی است؟
 
همانگونه که از اسم این مجموعه پیداست، داستان اصلی کار در مورد شخصیت معدوم شاه است. چه مخالفین و چه موافقین شاه با توجه به این محوریت در پروژه حضور می‌یابند. در واقع شخصیت شاه است که تحلیل می‌شود و مابقی افراد پیرامون او قرار دارند.
 

*«معمای شاه» به چه میزان به شخصیت‌های برجسته دیگر  پرداخته است؟
 
با توجه به نگاه این مجموعه در فرازهایی که شهید بهشتی در کار حضور ندارد، به خود شاه و اعمال اصلی‌اش در حدود زمانی که می‌توانست در ایران حضور داشته باشد می‌پردازد.
 

*تعریف شما از شخصیت شهید بهشتی چیست؟
 
شهید بهشتی یکی از اصلی‌‌ترین عناصر انقلاب بوده‌اند که جهت و نگاه خود در شورای انقلاب را از امام خمینی(ره) می گرفتند. به واقع شهید بهشتی از تأثیرگذارترین افراد پیش‌برنده انقلاب اسلامی بوده‌اند.
 
اگر نگوییم که شهید بهشتی اصلی‌‌ترین شخصیت در کنار امام و وقوع انقلاب بوده‌اند، یکی از اصلی‌ترین‌‌ها بوده. در این کلام اغراقی نیست، اگر شهید مظلوم اصلی‌‌ترین عنصر پیش‌برنده انقلاب و آرمان‌ها و خط امام(ره) نباشند، از سه یا چهار نفر اصلی هستند.
 

*به چه ابعادی از شخصیت و اقدامات شهید بهشتی پرداخته می‌شود؟
 
همانطور که از این سریال برمی‌آید قرار نیست به اشخاص دیگری به غیر از محمدرضا شاه به طور ویژه پرداخته شود. بنابراین شخصیت شهید بهشتی نیز تحلیل نمی‌شود. تنها فراز‌های اصلی تأثیرگذاری او حول و حوش انقلاب با بروز و ظهور انقلاب به نمایش درمی‌‌آید.
 

*آیا شهید شدن دکتر بهشتی نیز در «معمای شاه» نمایش داده می‌شود؟
 
خیر. شهید شدن ایشان را نداریم. قرار بر این است که «معمای شاه» تا زمان انقلاب ادامه پیدا کند.
 

*تا کنون تجربه بازیگری داشته‌اید؟
 
کار اصلی من فعالیت در حرفه جلوه‌های ویژه است. اولین بار با دعوت مرحوم ملاقلی‌پور وارد حیطه فیلم‌سازی شدم.
 

*چگونه برای حضور در نقش شهیدبهشتی در «معمای شاه» برگزیده شدید؟
 
بعد از همکاری با محمدرضا ورزی در پروژه‌های مختلف، زمانی که ورزی و عوامل «معمای شاه» وارد مرحله انتخاب عوامل سریال شدند، به من گفتند بیا تا گپی با هم بزنیم. هنگامی که یکدیگر را دیدیم، ورزی از من خواست تا نقش شهید بهشتی را ایفا کنم. من از او پرسیدم چه چیزی در چهره من دیدی که این پیشنهاد را مطرح کردی؟ در هر صورت بعد از تست گریم توافق‌ها صورت گرفت و من برای ایفای نقش انتخاب شدم.

تحلیل شخصیت متزلزل شاه ویژگی‌ بارز «معمای شاه» است

*آیا خانواده شهید بهشتی چهره گریم شده شما را دیده‌اند؟
 
خیر. گمان نمی‌کنم خانواده ایشان دیده باشند. عکس‌ها و تصاویر مبین هستند و نزدیکی بسیار زیادی بین چهره من و شهید بهشتی به وجود آمد.
 

*بازخورد کسانی که چهره شما را دیدند به چه صورت بوده است؟
 
دوستان اظهار کردند که عکس‌ها را به چندین نفر مانند شخصیت‌های بزرگ انقلاب نشان داده‌اند که همگی با حالتی متعجب و شوکه شده با آن برخورد کرده‌اند و بیان کردند که خیلی نزدیک بوده است.
 

*آیا تصور می‌کردید که روزی چنین نقشی را ایفا کنید؟
 
به هیچ وجه. ایفای نقش شهید بهشتی توفیق بزرگی است که نصیب من شده است و جای شکر دارد. بازی به جای شخصیت بسیار والایی که امام(ره) با عنوان شهید مظلوم ایشان را خطاب می‌کردند و فرمودند: «بهشتی به تنهایی یک ملت بود». این عناوین نشان از عمق شخصیت والا و بلندمرتبه شهیدبهشتی بوده است. امیدوارم خداوند به ما توفیق دهد تا در مسیر و جهت این انسان‌های بزرگ قدم برداشته و به آنها نزدیک شویم.
 

*چه مطالعات و تحقیقاتی در این زمینه داشته‌اید؟
 
خودم سعی کردم بعد از انتخاب برای این نقش تلاش کنم تا به نقش، حرکات و فیزیک شهید نزدیک شوم. لازم به ذکر است در چندین سخرانی شهید حضور داشتم. در تحصن سال 57 در دانشگاه تهران قبل از پیروزی انقلاب به همراه بسیاری از عناصر تأثیرگذار انقلاب و حضرت آقا. در مدرسه شهید مطهری نیز دو مرتبه و در حزب جمهوری برای 3 الی 4 بار شخصاً ایشان را زیارت کرده بودم. به علاوه از طریق عکس و فیلم و ... سعی کردم به فیزیک و حرکت ایشان نزدیک شوم. حرکاتی مانند راه رفتن، صحبت کردن و ...
 

*چه مدت زمانی از کار شما در این مجموعه باقی مانده است؟
 
عمده تصویربرداری کارهای شهید باقی مانده است. با توجه به باقی ماندن کار به مدت 10 الی 12 ماه از کل کار، تا کنون 26 قسمت از کل کار جمع شده و برای پخش رفته. اما به موازات پحش کار مابقی آن هم تهیه و به پخش می‌رسد.
 

*تاکنون تصویربرداری چه صحنه‌هایی به اتمام رسیده است؟
 
صحنه‌‌های مربوط به کمیته مشترک ضد خرابکاری ساواک و به بند کشیده شدن ایشان، صحنه‌هایی در زندان به همراه دکتر شریعتی و ... به اتمام رسیده است. اما از اواخر آذر ماه اوج کارهای شهیدبهشتی در «معمای شاه» آغاز می‌شود.
 

*ارزیابی شما از این مجموعه تلویزیونی چیست؟ و ویژگی اصلی آن را چه می‌دانید؟
 
سریال جذاب و گیرایی از آب درآمده است. «معمای شاه» زوایای متعددی از خاندان منحوس پهلوی را به تصویر کشیده است که جزو زوایای ناگفته هستند که فی نفسه جذاب و گیرا هستند. ویژگی اصلی «معمای شاه» تحلیل شخصیت متزلزل محمدرضا شاه است.
 

*بیان وقایع در آن دوران با چه محدودیت‌هایی رو‌برو بوده است؟
 
یک عامل بسیار مهم که بیننده آگاه باید در نظر داشته باشد این است که ما در شرایطی زندگی می‌کنیم که فیلم‌سازان ما با توجه به محدودیت‌های شرعی شرایط به تصویر کشیدن فساد و تباهی و افتضاحات به بار آمده دربار و ماجراهای بی بند و باری آن دوره را ندارند. بنابراین باید به این موضوع نیز توجه داشت.
 

*دوران پهلوی را چطور بازگو می‌کنید و همچنین صحبت پایانی خود را بفرمایید.
 
خاندان پهلوی شرایط دوری از دین را ایجاد کرده بودند و خط اصلی خود را از صهیونیست‌ها می‌گرفتند و در بین جوانها و مردم ترویج می‌دادند که در نهایت دین را از مردم بگیرند تا از این طریق هر بلایی را که می‌خواهند به سر مردم بیاورند. مرحوم شریعتی در جایی گفته‌اند: شاهان ننگ تاریخند، محمدرضا شاه ننگ شاهان و اشرف ننگ محمدرضا بود. در نهایت با توجه به این پارامترها «معمای شاه» بسیار گیرا و جذاب است. این سریال به زوایای پنهان این خاندان و تاریخ معاصر پرداخته است.
 



:: برچسب‌ها: سریال ، معمای شاه ، شهید بهشتی ، شخصیت ، دلاوران ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 آبان 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: